Quiz samenvatting
0 van 30 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Informatie
Veel succes!
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 30 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
U heeft 0 van 0 punten gehaald (0)
Categorieën
- NOOD-, SPOED- EN VEILIGHEIDSVERKEER 0%
- Procedures 0%
- techniek 0%
- Voorschriften 0%
- Voorschriften, procedures en techniek 0%
-
Om te slagen moet je tenminste 35 punten behalen.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 30
1. Vraag
2 puntenVarend op een klein schip dat uitgerust is met een marifoon ziet men een wit bord met rode rand en zwarte letters (zie afbeelding).
Correct
Incorrect
Men dient gebruik te maken van de marifoon, overeenkomstig de vastgestelde voorschriften van het BPR.
-
Vraag 2 van 30
2. Vraag
1 puntenDe squelch-instelling op het frontpaneel van een marifoon dient om:
Correct
Incorrect
De squelch-instelling op het frontpaneel van een marifoon dient om de ruisdrempel van de marifoonontvanger in te stellen.
-
Vraag 3 van 30
3. Vraag
3 puntenIn de Nederlandse kustwateren wordt “on-scene communications” bij voorkeur afgehandeld op VHF-kanaal:
Correct
Incorrect
In de Nederlandse kustwateren wordt “on-scene communications” bij voorkeur afgehandeld op VHF-kanaal 67.
-
Vraag 4 van 30
4. Vraag
1 puntenHet gebruik van een scrambler, gekoppeld aan een VHF-installatie, is onder andere toegestaan op:
Correct
Incorrect
Het gebruik van een scrambler, gekoppeld aan een VHF-installatie, is onder andere toegestaan op speciaal daarvoor aangewezen scramblerkanalen.
Scrambler is verboden op de VHF-kanalen:16, 17, en 77.
-
Vraag 5 van 30
5. Vraag
1 puntenDe oplaadbare batterij van een portofoon:
Correct
Incorrect
De oplaadbare batterij van een portofoon moet ongeacht het gebruik regelmatig worden geladen.
-
Vraag 6 van 30
6. Vraag
1 puntenWat kan er gebeuren met de radiosignalen als de VHF-antenne van een ander schip binnen VHF-bereik, niet dezelfde polarisatie heeft als de eigen VHF-antenne?
Correct
Incorrect
Ontvangen radiosignalen kunnen aanzienlijk zwakker zijn.
Dat komt omdat radiosignalen van antennes die verticaal staan geen (of haast geen) radiosignalen kunnen ontvangen van antennes die horizontaal staan en omgekeerd.
Hou hiermee rekening als jouw zeilboot een strijkbare mast heeft.
Als de mast is gestreken (plat ligt) zal, zonder maatregelen, de antenne horizontaal liggen. -
Vraag 7 van 30
7. Vraag
1 puntenDoor lekkage komt er water in de antennekabel van de marifoon. Hierdoor:
Correct
Incorrect
Hierdoor wordt het zendbereik gereduceerd.
Normaal moet de antennekabel van het type coax zijn en een impedantie hebben van 50 Ohm. Als er water in de kabel komt worden de eigenschappen van de kabel gewijzigd en zijn daardoor niet meer optimaal.
-
Vraag 8 van 30
8. Vraag
3 puntenVarend op de Maas vindt aan boord een explosie plaats en breekt er brand uit. Voor de alarmering dient men gebruik te maken van het:
Correct
Incorrect
Varend op de Maas vindt aan boord een explosie plaats en breekt er brand uit. Voor de alarmering dient men gebruik te maken van het noodsein.
-
Vraag 9 van 30
9. Vraag
3 puntenEen schip varend op de Waddenzee binnen een blokgebied, dreigt door brand verloren te gaan. De noodoproep wordt bij voorkeur uitgezonden op:
Correct
Incorrect
De noodoproep wordt bij voorkeur uitgezonden op het VHF-blokkanaal.
-
Vraag 10 van 30
10. Vraag
3 puntenDe uitzending van een RCC of kuststation begint met:
Correct
Incorrect
De uitzending van een RCC of kuststation begint met MAYDAY RELAY (3x).
Een RCC zal zelf niet in nood zijn. Een RCC zal daarom altijd namens een schip een noodprocedure verzenden (dus met een RELAY).
-
Vraag 11 van 30
11. Vraag
2 puntenHandhaving op het maritieme frequentiegebruik wordt in Nederland uitgevoerd door:
Correct
Incorrect
Handhaving op het maritieme frequentiegebruik wordt in Nederland uitgevoerd door Agentschap Telecom.
-
Vraag 12 van 30
12. Vraag
1 puntenDe tijdsaanduiding 171906 betekent in het maritieme radioverkeer:
Correct
Incorrect
De tijdsaanduiding 171906 betekent in het maritieme radioverkeer 1906 uur op de 17de dag van de maand.
-
Vraag 13 van 30
13. Vraag
1 punten156 trillingen per seconde is:
Correct
Incorrect
156 trillingen per seconde is: 156 Hz.
De marifoon draaggolf begint bij ongeveer 156 MHz (= 156 000 000 Hz).
-
Vraag 14 van 30
14. Vraag
1 puntenNaarmate een loodaccubatterij verder is ontladen zal:
Correct
Incorrect
Naarmate een loodaccubatterij verder is ontladen zal de soortelijke massa van het elektrolyt afnemen.
Dat is te meten met een zuurweger. Als het drijvertje diep in de vloeistof wegzinkt dan is de accu ontladen (zie plaatje).
-
Vraag 15 van 30
15. Vraag
1 puntenDe capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in:
Correct
Incorrect
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampère x uren, ofwel in Ampère Uur (afgekort Ah).
Een accu van 60 Ah kan gedurende 60 uur 1 Ampère leveren of in 30 uur 2 Ampère enz. Je moet een accu nooit helemaal leeg laten lopen. -
Vraag 16 van 30
16. Vraag
1 puntenDe VHF-installatie staat ingeschakeld op een duplexkanaal, Als de operator aan boord de PTT-schakelaar ingedrukt houdt en niet spreekt:
Correct
Incorrect
Als de operator aan boord de PTT-schakelaar ingedrukt houdt en niet spreekt wordt het walstation gehinderd in de communicatie met andere schepen.
Dat komt omdat er bij het indrukken van de PTT-knop een draaggolf wordt uitgezonden. Als andere schepen op dezelfde draaggolf willen zenden, dan vermengen die draaggolven zich, waardoor op het walstation een slecht ontvangst ontstaat.
-
Vraag 17 van 30
17. Vraag
2 puntenDe eis dat men voor het bedienen van een maritiem radiozendapparaat een maritiem bedieningscertificaat moet hebben is internationaal vastgelegd in het:
Correct
Incorrect
De eis dat men voor het bedienen van een maritiem radiozendapparaat een maritiem bedieningscertificaat moet hebben is internationaal vastgelegd in het Radio Reglement.
-
Vraag 18 van 30
18. Vraag
1 puntenWelke AIS-informatie kan door de bemanning worden veranderd?
Correct
Incorrect
Het verwachte tijdstip van aankomst (ETA).
Het schip zou langzamer of sneller kunnen varen.
De eindbestemming kan daarom door de bemanning worden aangepast.
De hoeveelheid lading en vertrektijd worden automatisch door de AIS ingesteld. -
Vraag 19 van 30
19. Vraag
2 puntenBij verkeerd gebruik van de marifooninstallatie op de binnenwateren kunnen sancties worden opgelegd door:
Correct
Incorrect
Bij verkeerd gebruik van de marifooninstallatie op de binnenwateren kunnen sancties worden opgelegd door Agentschap Telecom, of Politie, Landelijke Eenheid, Dienst Infrastructuur.
-
Vraag 20 van 30
20. Vraag
1 puntenHet MMSI-nummer bestaat uit:
Correct
Incorrect
Het MMSI-nummer bestaat uit negen cijfers.
De eerste drie cijfers zijn bovendien landgebonden. -
Vraag 21 van 30
21. Vraag
1 puntenBijzonderheden betreffende de kanaalnummers voor radioverkeer met bruggen, sluizen en radarposten vindt men onder andere in:
Correct
Incorrect
Bijzonderheden betreffende de kanaalnummers voor radioverkeer met bruggen, sluizen en radarposten vindt men onder andere in het Handboek voor de Marifonie in de Binnenvaart.
-
Vraag 22 van 30
22. Vraag
3 puntenOp een via een RCC ontvangen noodbericht mag aan boord reçu gegeven worden als de:
Correct
Incorrect
Op een via een RCC ontvangen noodbericht mag aan boord reçu gegeven worden als de de schipper hiertoe opdracht geeft.
-
Vraag 23 van 30
23. Vraag
1 puntenDe officieel gebruikte rekeneenheid in het internationale maritieme radioverkeer is de:
Correct
Incorrect
De officieel gebruikte rekeneenheid in het internationale maritieme radioverkeer is de Special Drawing Rights (SDR).
-
Vraag 24 van 30
24. Vraag
1 puntenVolgens het BPR is, indien het schip uitgerust is met een marifoon, uitluisteren op de marifoon verplicht voor:
Correct
Incorrect
Volgens het BPR is, indien het schip uitgerust is met een marifoon, uitluisteren op de marifoon verplicht voor ieder varend schip.
-
Vraag 25 van 30
25. Vraag
1 puntenDe identificatie die gebruikt wordt in DSC-apparatuur is:
Correct
Incorrect
De identificatie die gebruikt wordt in DSC-apparatuur is het MMSI-nummer.
-
Vraag 26 van 30
26. Vraag
1 puntenDe nationaliteit van een schip kan men vaststellen door middel van:
Correct
Incorrect
De nationaliteit van een schip kan men vaststellen door middel van de MMSI.
De eerste drie cijfers zijn landgebonden. Zo heeft Nederland, omdat Nederland veel schepen onder zijn vlag hebben varen, 3 series nl: 244, 245 en 246.
-
Vraag 27 van 30
27. Vraag
3 puntenKan radiomedisch advies worden aangevraagd op ruime Nederlandse binnenwateren?
Correct
Incorrect
Ja, bij de Nederlandse kustwacht op marifoonkanaal 16.
-
Vraag 28 van 30
28. Vraag
1 puntenDe roepnaam van een Nederlands schip kan zijn:
Correct
Incorrect
PI6383
Nederlandse roepnamen beginnen met:
PA t/m PI voor binnenvaartschepen en jachten.
PC voor zeegaande jachten met zeebrief
PAA t/m PIZZ voor grote zeeschepen vallend onder de Schepenwet. -
Vraag 29 van 30
29. Vraag
3 puntenEen stormwaarschuwing valt onder:
Correct
Incorrect
Een stormwaarschuwing valt onder veiligheidsverkeer.
-
Vraag 30 van 30
30. Vraag
3 puntenMen vaart op het IJsselmeer en ziet een groot voorwerp drijven. Dit voorwerp zou mogelijk gevaar voor andere scheepvaart kunnen opleveren. Om de overige scheepvaart via de marifoon te waarschuwen begint de oproep met:
Correct
Incorrect
Om de overige scheepvaart via de marifoon te waarschuwen begint de oproep met SECURITÉ (3x).