Quiz samenvatting
0 van 30 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Informatie
Veel succes!
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Ga naar "MIJN ACCOUNT" en log in.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 30 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
U heeft 0 van 0 punten gehaald (0)
Categorieën
- NOOD-, SPOED- EN VEILIGHEIDSVERKEER 0%
- Procedures 0%
- techniek 0%
- Voorschriften 0%
-
Om te slagen moet je tenminste 35 punten behalen.
Vast bedankt.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 30
1. Vraag
1 puntenDe marifoonkanalen bestemd voor sociaal verkeer op de binnenvaart zijn:
Correct
Incorrect
Kanaal Wordt gebruikt voor
6 / 8 Intership op zee
10 Oproepkanaal intershipverkeer
13 Intership t.b.v. nautisch radioverkeer
15 /17 Intraship, mits op low power op binnenwater
16 Oproep voor redding op zee en groot binnenwater
18/20/22 Radioverkeer met sluizen en bruggen
84/85
23/83 Door Kustwacht t.b.v. veiligheidsberichten
31 Radioverkeer met jachthavens en schepen
67 Door Kustwacht voor afhandeling SAR-operaties
70 DSC-kanaal (bij nieuwe marifoons geblokkeerd)
72 Sociaalverkeer, bergings- en sleepactiviteiten
77 Sociaalverkeer en proviandering
82 Proviandering en bunkeren
88 Maritieme evenementen van tijdelijke aard -
Vraag 2 van 30
2. Vraag
2 puntenBij "man over boord" maakt men op de binnenwateren gebruik van het:
Correct
Incorrect
Noodsein mag alleen worden gegeven als het schip wordt bedreigd door ernstig en onmiddellijk gevaar en dringend hulp nodig heeft (calamiteiten).
Op het binnenwater ook te gebruiken bij “man over boord”. -
Vraag 3 van 30
3. Vraag
2 puntenVoor het afwikkelen van nood- spoedverkeer via de kustwacht, dient men op het IJsselmeer gebruik te maken van VHF-kanaal:
Correct
Incorrect
In de kustgebieden en ruim binnenwater, zoals IJsselmeer, luistert de Kustwacht uit op kanaal 16.
-
Vraag 4 van 30
4. Vraag
2 puntenHet hoofddoel van een marifoon aan boord van een schip is:
Correct
Incorrect
Hoofddoel: veiligheid in het algemeen en mensen in het bijzonder
Nevendoel:
openbaar radioverkeer
sociaal verkeer
communicatie jachthaven
communicatie met brug en sluis -
Vraag 5 van 30
5. Vraag
2 puntenDe noodoproep is als volgt opgebouwd:
Correct
Incorrect
Eerst een NOODOPROEP daarna volgt het NOODBERICHT.
De NOODOPROEP bestaat uit: MAYDAY (3x); hier is scheepsnaam (3x); roepnaam. Hier wordt geen reçu op gegeven.
Het NOODBERICHT bestaat uit: MAYDAY, naam van noodverkerende schip, positie, omschrijving noodsituatie/ongeval, aard van de verlangde hulp en de informatie die de hulp kunnen vergemakkelijken. -
Vraag 6 van 30
6. Vraag
1 puntenEén van de oorzaken van het sulfateren van loodaccubatterijen is:
Correct
Incorrect
Sulfatering. Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood. Er treedt blijvende schade op.
Het is daarom belangrijk om de accu geregeld op te laden (ook tijdens de winterberging). -
Vraag 7 van 30
7. Vraag
1 puntenHet gebruik van radiotelefonie op VHF-kanaal 70 is:
Correct
Incorrect
Radiotelefoongesprekken vinden tegen betaling plaats via kuststations.
Hierbij wordt het kanaal gebruikt van het desbetreffend kuststation (dus niet kanaal 70......)
In Nederland is dit niet mogelijk. -
Vraag 8 van 30
8. Vraag
1 puntenWanneer de Nederlandse Kustwacht als RCC fungeert, gebruikt deze de aanduiding:
Correct
Incorrect
Den Helder Rescue is in Nederland het Rescue Coordination Centre (RCC).
Op kanaal 67 vindt de coördinatie plaats van SAR-operaties (Search And Rescue). -
Vraag 9 van 30
9. Vraag
2 puntenSchepen die een gevaar voor de navigatie tegenkomen kunnen in de nabijheid zijnde scheepvaart waarschuwen.
Deze berichten dienen te worden voorgegaan door het sein:Correct
Incorrect
De oproep voor veiligheidsverkeer begint met: SECURITE
-
Vraag 10 van 30
10. Vraag
2 puntenIn de Nederlandse kustwateren wordt "on-scene communications" bij voorkeur afgehandeld op VHF-kanaal:
Correct
Incorrect
Op kanaal 67 vindt de coördinatie plaats van SAR-operaties (Search And Rescue).
-
Vraag 11 van 30
11. Vraag
2 puntenWanneer mag een oproep, in verband met een radio-medisch advies, worden voorafgegaan door een spoedsein?
Correct
Incorrect
Het spoedsein - PAN PAN (3x) - wordt gebruikt bij een zeer dringend bericht over veiligheid van schip of persoon.
-
Vraag 12 van 30
12. Vraag
2 puntenHet vragen van dringend radio medisch advies aan een kuststation valt onder:
Correct
Incorrect
Het spoedverkeer wordt gebruikt bij een zeer dringend bericht over veiligheid van schip of persoon.
Daar valt ook het radio medisch advies onder. -
Vraag 13 van 30
13. Vraag
2 puntenIndien men berichten ontvangt die niet voor het eigen schip bestemd zijn dan:
Correct
Incorrect
Berichten tussen andere schepen en niet voor eigen schip zijn bestemd, mogen niet voor een ander doel worden gebruikt of aan derden worden doorgegeven
Dit reglement is ook van toepassing op anderen die deze berichten aan boord ontvangen.
De certificaathouder heeft zich met zijn handtekening op het bedieningscertificaat akkoord verklaard op de naleving hiervan. -
Vraag 14 van 30
14. Vraag
2 puntenNa ontvangst van een noodbericht, uitgezonden door een schip dat zich op de Waddenzee bevindt, moet men:
Correct
Incorrect
-
Vraag 15 van 30
15. Vraag
1 puntenSulfateren ontstaat onder andere door:
Correct
Incorrect
Sulfateren van de loodplaten ontstaat als de accu leeg is. Hoe langer de accu leeg is hoe erger het wordt. Daarom de accu niet helemaal leeg trekken, of anders daarna zo snel mogelijk weer opladen. Als de accu niet aan de laadstroom ligt, zal door lekstromen de spanning dalen. Daarom is het belangrijk dat de accu, ook als deze niet wordt gebruikt, af en toe op te laden. Denk hierbij aan de winter periode.....
-
Vraag 16 van 30
16. Vraag
2 puntenMen ziet op zee een container drijven die gevaar voor de scheepvaart kan opleveren. De oproep dient te beginnen met:
Correct
Incorrect
Bij het veiligheidsverkeer worden belangrijke waarschuwingen betreffende de navigatie of meteorologische omstandigheden uitgezonden.
Zij beginnen met SECURITÉ (3x). -
Vraag 17 van 30
17. Vraag
1 puntenOm met een voltmeter de ladingtoestand van een loodaccu te meten, moet dat gebeuren als:
Correct
Incorrect
Als je de spanning van een accu meet en deze niet wordt belast, dan meet je onder normale omstandigheden ongeveer 12 Volt. Dat kan ook als de accu bijna leeg is.
Als je de accu belast zal de spanning dalen. Hoe zwaarder je de accu belast hoe lager de spanning. Als je een goed geladen accu normaal belast zal de spanning nauwelijks dalen.
Als je een accu oplaadt zal er ongeveer 13,5 Volt worden gemeten. -
Vraag 18 van 30
18. Vraag
2 puntenHet veiligheidssein kondigt aan dat een station:
Correct
Incorrect
veiligheidsverkeer is bestemd voor belangrijke waarschuwingen betreffende navigatie of meteorologische omstandigheden.
-
Vraag 19 van 30
19. Vraag
2 puntenAls men een belangrijk bericht heeft over te brengen, betreffende de veiligheid van de navigatie, dient men gebruik te maken van het sein:
Correct
Incorrect
Het betreft hier veiligheidsverkeer, dus is SECURITÉ van toepassing.
-
Vraag 20 van 30
20. Vraag
2 puntenEen door het kuststation uitgezonden stormwaarschuwing valt onder:
Correct
Incorrect
Dit valt onder veiligheidsverkeer.
-
Vraag 21 van 30
21. Vraag
2 puntenDe bevoegdheid het bevel te geven tot het gebruik van noodseinen of noodalarmeringen ligt:
Correct
Incorrect
Uitsluitend de schipper bepaalt of er een alarm wordt uitgezonden.
-
Vraag 22 van 30
22. Vraag
1 puntenDe squelch-instelling op een marifoon dient om:
Correct
Incorrect
Squelch: instelling van de ruisdrempel (van atmosferische ruis).
-
Vraag 23 van 30
23. Vraag
2 puntenEen schip, uitgerust met marifoon, ligt in een sluis. Wat is juist?
Correct
Incorrect
Men is verplicht uit te luisteren op het marifoonkanaal van de sluis.
-
Vraag 24 van 30
24. Vraag
1 puntenHet zenden met de VHF-radiozendinstallatie op de binnenwateren is in het algemeen:
Correct
Incorrect
Je mag in het algemeen overal op de binnenwateren gebruik maken van de VHF-radiozendinstallatie. Dus ook in havens, als je bent aangemeerd of als je voor anker ligt enz.
-
Vraag 25 van 30
25. Vraag
2 puntenEen schip varende op de Waddenzee, dreigt door brand verloren te gaan.
De oproep aan de Kustwacht dient te beginnen met:Correct
Incorrect
Het Noodsein wordt gegeven als het schip wordt bedreigd door ernstig en onmiddellijk gevaar en dringend hulp nodig heeft (calamiteiten).
Op binnenwater ook te gebruiken bij “man over boord”Een Noodsein begint met MAYDAY (3x)
-
Vraag 26 van 30
26. Vraag
2 puntenBij het naderen van een met een marifoon uitgeruste sluis:
Correct
Incorrect
Men is verplicht uit te luisteren op het marifoonkanaal van de sluis.
-
Vraag 27 van 30
27. Vraag
1 puntenDe ladingstoestand van een loodaccubatterij kan het beste worden gecontroleerd met een:
Correct
Incorrect
zuurweger:
-
Vraag 28 van 30
28. Vraag
1 puntenDe volumeknop van een marifoon regelt:
Correct
Incorrect
Dat is de geluidssterkte.
-
Vraag 29 van 30
29. Vraag
2 puntenDe centrale meldpost IJsselmeer luistert op VHF-kanaal 1. Men dient tijdens slecht zicht op het IJsselmeer, indien niet anders bepaald, uit te luisteren op:
Correct
Incorrect
Tijdens slecht zicht is er behoefte om contact te hebben met het scheepvaartverkeer in je directe omgeving. Op kanaal 10 kan iedereen in jouw omgeving meeluisteren en dat is tijdens slecht zicht van groot belang.
-
Vraag 30 van 30
30. Vraag
2 puntenDe heruitzending van een noodoproep door een ander station moet beginnen met:
Correct
Incorrect
MAYDAY RELAY wordt namens een “in nood verkerend schip” uitgezonden.
Dit kan door een RCC of een “niet in nood-verkerend schip” worden uitgezonden.