Quiz samenvatting
0 van 30 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Informatie
Veel succes!
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 30 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
U heeft 0 van 0 punten gehaald (0)
Categorieën
- NOOD-, SPOED- EN VEILIGHEIDSVERKEER 0%
- Procedures 0%
- techniek 0%
- Voorschriften 0%
- Voorschriften, procedures en techniek 0%
-
Om te slagen moet je tenminste 35 punten behalen.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 30
1. Vraag
1 puntenOm het zendbereik van een VHF portofoon te vergroten, kan men:
-
Vraag 2 van 30
2. Vraag
3 puntenDe inhoud van het noodbericht moet als volgt worden opgesteld:
Correct
Incorrect
MAYDAY (dit is het noodsein)
– naam van noodverkerende schip met roepnaam
– positie
– omschrijving noodsituatie/ongeval
– aard van de verlangde hulp
– informatie die de hulp kunnen vergemakkelijken.Voor de hulpverlening is het van groot belang om te weten waar het ongeval plaatsvindt. Daarom is het belangrijk om dat snel te vermelden. Daarnaast moet de hulpverlening natuurlijk weten wat de aard van het ongeval is (brand, zinkende, man over boord enz.)
-
Vraag 3 van 30
3. Vraag
1 puntenAan boord staan meerdere marifoons ingesteld op hetzelfde marifoonkanaal.
Rondzingen kan ontstaan doordat:Correct
Incorrect
Het geluid dat uit de luidspreker komt zal ook de microfoon bereiken en daardoor worden uitgezonden en wederom weer uit de luidspreker komen.
Dit effect is te vergelijken met een omroepinstallatie, waarbij de microfoon te dicht bij de luidspreker staat opgesteld.
-
Vraag 4 van 30
4. Vraag
1 puntenOm schepen te kunnen informeren of een kuststation berichten voor hen heeft, wordt door kuststations op vaste tijden:
-
Vraag 5 van 30
5. Vraag
2 puntenGeheimhouding in het maritieme radioverkeer betekent dat:
Correct
Incorrect
Men mag ontvangen berichten, die niet voor het eigen schip bestemd zijn, niet aan derden doorgeven.
-
Vraag 6 van 30
6. Vraag
1 puntenEen scrambler is een:
Correct
Incorrect
Scrambler is een spraak versleutelapparaat.
Dit is toegestaan op onder andere:
– Openbaar verkeer
– Speciaal daarvoor aangewezen kanalen
Scramblen is verboden op de kanalen: 16, 17 of 77.
-
Vraag 7 van 30
7. Vraag
1 puntenMen vaart op zee en kan ondanks herhaaldelijk aanroepen op VHF-kanaal 16 geen verbinding maken met schepen die zich tot ongeveer een afstand van 12 mijl bevinden.
Dit wordt mogelijk veroorzaakt doordat:Correct
Incorrect
Het is verplicht om op kanaal 16 uit te luisteren.
Kanaal 16 is een simplex-kanaal en geen duplex-kanaal en kan daarom op alle schepen worden ontvangen.De squelch zal niet goed ingesteld staan.
-
Vraag 8 van 30
8. Vraag
2 puntenBij continu uitzenden wordt het ATIS-signaal door de marifoon:
Correct
Incorrect
Bij loslaten van PTT wordt de ATIS-signaal verzonden.
Als de PTT ingedrukt blijft, gebeurt dit om de 5 minuten. -
Vraag 9 van 30
9. Vraag
2 puntenIn het maritieme radioverkeer heeft:
-
Vraag 10 van 30
10. Vraag
3 puntenDe noodoproep van een RCC of kuststation begint met:
Correct
Incorrect
De noodoproep van een RCC of kuststation begint met MAYDAY RELAY (3x).
Een RCC of kuststation zal zelf niet in nood verkeren, dus als het een noodoproep doet dan zal dat plaatsvinden voor een schip dat in nood verkeert. Daarom zal het beginnen met MAYDAY RELAY (3x). -
Vraag 11 van 30
11. Vraag
1 puntenVolgens de Regionale Regeling dient de antenne van de marifoon:
Correct
Incorrect
Volgens de Regionale Regeling dient de antenne van de marifoon zodanig te worden geïnstalleerd dat deze tenminste 4 meter van alle aanzienlijke metalen delen, die de antenne in hoogte overschrijden, is verwijderd.
-
Vraag 12 van 30
12. Vraag
1 puntenDe VHF-kanalen aangewezen voor het nautisch radioverkeer tussen schepen onderling op de binnenwateren zijn:
Correct
Incorrect
De VHF-kanalen aangewezen voor het nautisch radioverkeer tussen schepen onderling op de binnenwateren zijn 10 en 13.
De kanalen 06 wordt op zee gebruikt en kanaal 67 is ten behoeve van de reddingsdienst. -
Vraag 13 van 30
13. Vraag
2 puntenVarende op de Rijn buiten een blokgebied wil men de hulp inroepen van andere schepen.
De oproep dient plaats te vinden op marifoonkanaal:Correct
Incorrect
Varende op de Rijn buiten een blokgebied wil men de hulp inroepen van andere schepen.
De oproep dient plaats te vinden op marifoonkanaal 10.
Marifoonkanaal 16 is het kanaal voor nood- spoed en veiligheidsverkeer.
Marifoonkanaal 31 is voor communicatie met jachthavens.
(Op oude marifoons is vaak kanaal 31 niet beschikbaar.) -
Vraag 14 van 30
14. Vraag
3 puntenVarend op zee worden rode vuurpijlen waargenomen. Via de marifoon hoort men geen noodverkeer.
Men dient de noodprocedure te beginnen met de term:Correct
Incorrect
Men dient de noodprocedure te beginnen met de term MAYDAY RELAY (3x)
-
Vraag 15 van 30
15. Vraag
1 puntenEen smeltveiligheid werkt beveiligend bij te veel:
Correct
Incorrect
Een smeltveiligheid werkt beveiligend bij te veel stroom.
-
Vraag 16 van 30
16. Vraag
3 puntenMen hoort via VHF-kanaal 16: MAYDAY RELAY (3x) THIS IS SIERRA VICTOR ZULU FOXTROT (3X) Dit betekent:
Correct
Incorrect
Men hoort via VHF-kanaal 16: MAYDAY RELAY (3x) THIS IS SIERRA VICTOR ZULU FOXTROT (3X) .
Dit betekent dat het schip met de roepnaam SVZF een noodoproep ten behoeve van een ander mobiel station uitzendt. -
Vraag 17 van 30
17. Vraag
1 puntenNautisch intership-verkeer op zee dient bij voorkeur plaats te vinden op:
Correct
Incorrect
Nautisch intership-verkeer op zee dient bij voorkeur plaats te vinden op VHF-kanaal 06.
-
Vraag 18 van 30
18. Vraag
1 puntenHet toegestane zendvermogen op de VHF-kanalen voor het radioverkeer met bruggen en sluizen in Nederland is:
Correct
Incorrect
Het toegestane zendvermogen op de VHF-kanalen voor het radioverkeer met bruggen en sluizen in Nederland is:
-
Vraag 19 van 30
19. Vraag
1 puntenBijzonderheden betreffende de kanaalnummers voor radioverkeer met bruggen, sluizen en radarposten vindt men onder andere in:
Correct
Incorrect
Bijzonderheden betreffende de kanaalnummers voor radioverkeer met bruggen, sluizen en radarposten vindt men onder andere in het Handboek voor de Marifoon in de Binnenvaart.
-
Vraag 20 van 30
20. Vraag
1 puntenVHF-kanaal 15 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor:
Correct
Incorrect
VHF-kanaal 15 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor intraship verkeer.
-
Vraag 21 van 30
21. Vraag
3 puntenWanneer geeft men bij noodverkeer aanvulling op een reçu?
Correct
Incorrect
De schipper is verantwoordelijk voor zijn schip en haar bemanning.
Hij is dus in deze situaties de baas en bepaalt wat er moet gebeuren. -
Vraag 22 van 30
22. Vraag
1 puntenOnder openbaar verkeer verstaat men in de maritieme radiocommunicatie:
Correct
Incorrect
Onder openbaar verkeer verstaat men in de maritieme radiocommunicatie het tegen betaling voeren van een telefoongesprek via een kuststation.
In Nederland was dat vroeger een service van Scheveningen Radio, maar dat is niet meer mogelijk. -
Vraag 23 van 30
23. Vraag
1 puntenIntraship verkeer is radiocommunicatie:
Correct
Incorrect
Intraship verkeer is radiocommunicatie: aan boord van het eigen schip.
Intershipverkeer is radiocommunicatie tussen schepen onderling. -
Vraag 24 van 30
24. Vraag
3 puntenVHF-kanaal 67 wordt door de Nederlandse Kustwacht gebruikt:
Correct
Incorrect
VHF-kanaal 67 wordt door de Nederlandse Kustwacht gebruikt bij de coördinatie van SAR-operaties.
-
Vraag 25 van 30
25. Vraag
2 puntenEen marifoon is verplicht voorgeschreven aan boord van:
Correct
Incorrect
Een marifoon is verplicht voorgeschreven aan boord van een klein schip bij het voortzetten van de vaart tijdens slecht zicht op met name genoemde vaarwegen (zie bijlage 9 van het BPR).
-
Vraag 26 van 30
26. Vraag
1 puntenOnder propagatie in het radioverkeer wordt verstaan:
Correct
Incorrect
Onder propagatie in het radioverkeer wordt verstaan de: wijze waarop radiogolven zich voortplanten.
-
Vraag 27 van 30
27. Vraag
1 puntenHet in Nederland aangewezen VHF-kanaal voor proviandering en bunkeren is:
Correct
Incorrect
Het in Nederland aangewezen VHF-kanaal voor proviandering en bunkeren is 82.
-
Vraag 28 van 30
28. Vraag
1 puntenHet in Nederland aanwezige VHF-kanaal voor bergings- en sleepactiviteiten is:
Correct
Incorrect
Het in Nederland aanwezige VHF-kanaal voor bergings- en sleepactiviteiten is 72.
Dit kanaal mag ook worden gebruikt voor sociaal verkeer. -
Vraag 29 van 30
29. Vraag
3 puntenDe VHF-kanalen 23 en 83 worden door de Nederlandse Kustwacht gebruikt:
Correct
Incorrect
De VHF-kanalen 23 en 83 worden door de Nederlandse Kustwacht gebruikt om veiligheidsberichten op uit te zenden.
-
Vraag 30 van 30
30. Vraag
2 puntenMen vaart in een blokgebied.
Er moet continu worden uitgeluisterd op:Correct
Incorrect
In een blokgebied moet continu worden uitgeluisterd op het door de beheerder van het vaarwater aangewezen marifoonkanaal.