Ga naar de inhoud

Online cursus marifoon

Marifooncertificaat

Marifoon Basiscertificaat

Met het Marifoon Basiscertificaat op zak mag je een normale marifoon aan boord hebben. Wij bieden je hier een goedkope en makkelijke manier aan om snel je marifoonbewijs te halen.
Je kan deze Online Cursus Marifonie vanaf je PC of Laptop volgen. De cursus bestaat uit 30 lesjes van elk ongeveer 2 minuten leestijd. Elke les wordt afgesloten met een paar controlevragen. Op de laatste les krijg je automatisch een doorverwijzing om je examen aan te vragen.

Met het account dat je aanmaakt kan je twee maanden over de cursus beschikken.
De cursusduur is gemiddeld 8 uur.

online cursus marifoon

Voor de meeste marifoons is het Basis Certificaat Marifonie voldoende. 

Op onze site vind je een cursus die bestaat uit 30 korte lesjes van 1 tot 5 minuten leestijd. Elk lesje sluit af met een aantal vragen, welke ook op het examen kunnen worden gesteld. 

De online cursus wordt afgesloten met 5 gratis oefenexamens. Je kan deze eventueel ook buiten de cursus aanschaffen.

De meeste cursisten zijn na een halve dag klaar met de cursus en starten dan met de oefenexamens.

In een marifoon is een zender ingebouwd. Voor een zender moet je een vergunning hebben anders zou iedereen zomaar een radiozendstation kunnen beginnen. Radioamateurs moeten een zendvergunning halen en moeten daarbij veel technische kennis voor opdoen. Gelukkig hoeft dat niet bij de marifoon. 

De marifoon wordt uitsluitend gebruikt voor maritieme toepassingen en is vrijgesteld van vergunningen. Wel moet de marifoon geregistreerd staan en er moet iemand aan boord zijn die het marifooncerificaat in zijn bezit heeft.

Het marifoonexamen wordt door het CBR namens de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) afgenomen.
Dit is hetzelfde CBR dat ook examens afneemt van vaarbewijzen en autorijbewijzen.

Er zijn twee certificaten: MARCOM A en MARCOM B.
De A slaat hier op het woord Algemeen en de B op Beperkt.

MARCOM A is bedoeld voor de zeevaart, waar gebruik wordt gemaakt van zenders met grote vermogens en satellietverkeer enz. 
MARCOM B is voor de pleziervaart. Als je ook op zee gaat varen kan je een marifoon kopen waarop gebruik wordt gemaakt van DSC (Digital Selective Calling). In dat geval moet je examen afleggen in een extra module: GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Daar zit ook een praktijkexamen aan verbonden.
MARCOM B is Basis Certificaat Marifonie + GMDSS-module.
Het Basis Certificaat Marifonie is voldoende voor een normale marifoon.

Om jezelf extra te trainen kan je oefenexamens maken.
Bij de oefenexamens, die je op deze site aantreft, wordt feedback gegeven op fout beantwoorde vragen. 
De examens zijn actueel en alle examenonderwerpen komen erin voor.

Omdat wij jarenlang zelf examen hebben afgenomen, kennen wij alle vragen die tot nu toe op het examen zijn geweest.
De online oefenexamens zijn daarom up to date en worden telkens aangevuld. Door de feedback hoef je je niet te verdiepen in het cursusboek. Je wordt vanzelf bijgepraat door de feedback.

Er is geen verschil tussen een marifoonbewijs en het marifooncertificaat?

Veel schippers noemen het marofooncertificaat: het “marifoonbewijs“.

Dat zit bij zoveel mensen “ingebakken”, dat je het er niet meer uitkrijgt.

Als je een marifoon aan boord hebt en er is niemand aan boord met het marifoonbewijs op zak, dan loop je kans om bekeurd te worden.

Controles vinden vaak plaats in een sluis of bij de uitgang van een sluis.

In 2022 was de bekeuring: € 530,–

Ja dat mag.

Als je wilt zenden, dan hoef je niet in het bezit te zijn van het marifoonbewijs, maar er moet wel iemand aan boord zijn die het juiste certificaat heeft. 

Vaak hoor je mensen praten over een bedieningscertificaat, maar dat is een onjuiste benaming. Het woord bedieningscertificaat suggereert dat je dit certificaat nodig hebt om een marifoon te bedienen, maar dat is niet waar. Iedereen aan boord mag de marifoon bedienen, maar er moet iemand aan boord zijn die in het bezit is van het marifooncertificaat.
De bediening valt onder de verantwoordelijkheid van de kapitein/schipper/gezagvoerder (zeg maar de baas) van het schip.